Vår historia

Bröstcancerföreningen Aurora Sörmlands historia

Den första bröstcancerföreningen startades i USA 1950, och 1975 startades den första i Europa. År 1974 startade docent Karin Gyllensköld en undersökning av bröstopererade kvinnor och kom fram till att det skulle vara bra med en förening.

Våren 1984 beslutade sju starka bröstcancerdrabbade kvinnor sig för att bilda en förening för att stödja och hjälpa bröstcancerdrabbade kvinnor i länet. Redan i slutet av maj samma år bildades en interim styrelse och Bröstcancerföreningen Aurora skapades.

Den 4 september 1984, valdes föreningens första styrelse bestående av ordförande Brita Beijnoff-Sahlin, sekreterare Gun Roth, kassör Anna-Britta Karlsson, övriga styrelseledamöter Sigbritt Orest, AnnMarie Sjödin, Sara Ådin-Jansson och Anna-Stina Leijonhufvud. På de första medlemsmötena deltog även läkare och sjukgymnaster. Föreningen fick bidrag från kvinnoföreningar i Eskilstuna, landstinget samt Radiohjälpen.

BCF Aurora Södermanland var tidigare medlem i Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation (BRO). BRO var en partipolitiskt och religiöst obunden ideell organisation med 33 bröstcancerföreningar över hela landet. BRO bildades 1982 av dåvarande 12 bröstcancerföreningar och hade till slut 11 500 medlemmar. BRO var en intresseorganisationen som driv bröstcancerbehandlades frågor i samhället och erbjöd stöd och hjälp. Från varje medlemsavgift betalades en del till BRO, och då erhöll alla medlemmar tidningen BROfästet. Sedan 2019 tillhör Bröstcancerföreningen Aurora Sörmland Bröstcancerförbundet och medlemmar erhåller istället Magasin B.

Den nationella cancerstrategin från 2009 utgör grunden för arbetet med att utveckla cancervården i Sverige. Vi tillhör Regionalt Cancercentrum Mellansverige. Det har inneburit att samverkan mellan bröstcancerföreningarna har ökat genom gemensamma möten och föreläsningar. Tillsammans har vi kunnat påverka cancerfrågor genom patientföreträdare i patient- och närståenderåd, vårdprogram samt programområdesgrupper.