Vill din organisation få information om bröstcancer och våra stödpersoner?

Kontakta oss!

Publicerad 16 maj 2023

stödpersoner

Terhi Johnsson och Sandra Fagerström på stödpersonsutbildning i Barkaby våren 2022

Ingen ska behöva vara ensam med sin bröstcancer. Det är vårt medlemslöfte och en av grundstenarna i vårt arbete. Att få tala med någon som själv har genomgått en bröstcancerbehandling eller som har varit närstående till en bröstcancerdrabbad, kan vara ett värdefullt stöd. Vi vill gärna sprida information om vår stödpersonsverksamhet, så att vi kan nå ut till fler drabbade.

Våra stödpersoner är medlemmar i en bröstcancerföreningen och har genomgått Bröstcancerförbundets stödpersonsutbildning och även fortbildningar. Stödpersonerna arbetar ideellt, har etisk tystnadsplikt och hänvisar till sjukvårdspersonal i medicinska frågor. Hen ger hjälp och stöd genom att lyssna men delar också gärna med sig av egna erfarenheter. En stödperson är en resurs och ett komplement till sjukvårdens egna resurser och ersätter inte dessa.

Kontakta stodperson.sormland@brostcancerforbundet.se för frågor/funderingar eller för att boka in en informationsträff.